Albert Brussee speelt werken van C.P.E.Bach, D.E. Grotthuss, Frédéric Chopin, Franz Liszt en Claude Debussy.

Albert Brussee werd op 6 mei 1946 te Apeldoorn geboren. Na zijn gymnasiumopleiding studeerde hij aan het Muzieklyceum te Amsterdam voor de hoofdvakken piano en schoolmuziek. Als leerling van Jaap Spaanderman, Danièle Dechenne en (voor moderne muziek)Ton Hartsuiker behaalde hij in 1971 het Einddiploma-Solospel met onderscheiding en in 1974 de Prix d’Excellence, destijds de hoogste onderscheiding die een muziekstudent ten deel kon vallen. Van 1971 tot 1981 trad Albert Brussee regelmatig op, uitsluitend als solist, en was ook meerdere malen over de radio te horen. Nadien legde hij zich toe op lesgeven, in verband met focale distonie aan zijn rechterhand, als pianodocent en leraar Historische Ontwikkeling Piano aan het
Koninklijk Conservatorium te Den Haag toe op lesgeven. Als redacteur van zowel het Piano - Bulletin van EPTA-Nederland als het blad van de Nederlandse Franz Liszt Kring publiceerde hij een groot aantal artikelen over uiteenlopende onderwerpen. Daarnaast componeerde hij (ten dele in samenwerking met wijlen Max Prick van Wely) pianomuziek, die bij Harmonia, Broekmans en van Poppel en XYZ werd uitgegeven. Onlangs verscheen Brussee’s Tien Etudes op een thema van J. Mulders, een variatiewerk van hoge moeilijkheidsgraad.

De laatste jaren treedt Albert Brussee weer vaker voor het voetlicht, zo o.a. met de door hem gereconstrueerde en uitgegeven 1847-versie van Liszts Harmonies poétiques et religieuses, die hij tijdens het Tiende Liszt Festival te Amsterdam ten doop hield. Nadien concentreerde hij zich op nog vroegere aanzetten tot de cyclus uit de jaren 1833-1846, tezamen negen composities, waarvan er slechts één in druk verschenen was. Nadat gedeelten van deze muziek al te horen waren tijdens een recital in Den Haag (Pulchri Studio), vond op 1 oktober 2000 de officiële wereldpremière in het kader van het Elfde Liszt Festival te Amsterdam plaats. Nadien voerde Brussee dit programma uit in Rome, Londen, Boedapest (Franz Liszt Conservatorium) en Berlijn (Hochschule für Musik). Een CD met eigen composities zag in 1994 het licht, twee jaar later gevolgd door een compact disc met romantisch en modern repertoire (opnamen uit de jaren 1974-’81). Zijn derde CD met de eerste integrale opname van de 1847-versie van Liszts Harmonies poétiques et religieuses werd in vele kranten en muziektijdschriften lovend besproken. In 2001 verscheen de ‘first recording’ van bovengenoemde‘early versions’.

Albert Brussee was vele jaren voorzitter van de KNTV afd. Amsterdam. Van 1994 tot 2002 was hij secretaris van de European Piano Teachers Association (EPTA) afd. Nederland. Sinds 1997 is hij daarnaast voorzitter van het bestuur van het EPTA Documentatie Centrum (EDC). Op 10 oktober 2004, de datum van de officiële opening van het EDC in de Openbare Bibliotheek Amsterdam, werd tevens de door Ben Smits en hem geredigeerde en geannoteerde pianomethode De Kunst van het Pianospel van de vermaarde pedagoog Cornelius Berkhout gepresenteerd. Sinds januari 2005 is Albert Brussee secretaris van de Nederlandse Liszt Kring. Enkele maanden later maakte hij deel uit van de jury van het Zevende Internationaal Franz Liszt Concours te Utrecht. In januari 2006 werd een serie door hem gemaakte radioprogramma’s met als titel De relatie Schumann-Liszt door de Concertzender uitgezonden.

U bent op 25 juni 2006 vanaf 14.00 uur welkom in onze Salon Dell’Arte, aan de Roosendaalseweg 24, in Kruisland. Het concert begint om 14.30 uur. Reageert u snel, want het aantal plaatsen is beperkt. De entree bedraagt Euro 12,50 inclusief koffie, thee, een hapje en een drankje.

Met vriendelijke groet, namens de Stichting Dell’Arte, Jan en Lia van den Brand