Kurt Julian Weill (Dessau, 2 maart 1900 – New York, 3 april 1950) was een Duits-Amerikaanse componist. Hij wordt vandaag de dag nog steeds boeiend gevonden, omdat hij één van de weinige componisten is die hedendaagse muziek zo toegankelijk weet te houden zonder plat commercieel te zijn. Het programma van Martine van de Kar en haar pianist Erik van Soelen geeft een duidelijk beeld van de veelzijdigheid van de componist. De Duitse liederen geven een harde wereld weer vol oorlog en bedrog. Bertold Brecht was de tekstschrijver met wie Kurt Weill in die tijd intensief samenwerkte. Hieraan komt een eind wanneer Weill in 1933 vlucht uit Duitsland voor de Nazi’s. Hij hoopt zich in Frankrijk te kunnen vestigen. De Franse liederen ademen een walging uit van de samenleving op dat moment en tevens het verlangen naar een betere wereld, naar blijkt een utopie. Wanneer het ook hier te gevaarlijk voor hem wordt vlucht hij in 1935 via Engeland naar Amerika, alwaar hij in het Amerikaanse staatsburgerschap aanvraagt. Hier wil hij bijdragen aan de ontwikkeling van het muziektheater. Nog steeds klinken er invloeden van de jazz en de opera, maar de latere songs zijn uitgegroeid tot een nieuw genre, de musical. Dit is in de Amerikaanse liederen van Martine en Erik goed te horen. Kortom een gevarieerd programma  wat zweeft tussen mysterie en herkenbaarheid, tussen humor en ernst, tussen naïviteit en cynisme.


 
Martine van der Kar
De in Roosendaal geboren Martine van de Kar, is tijdens haar studie aan de Pabo begonnen met haar zangopleiding.

Na twee jaar lessen te hebben gevolgd bij Max van Weegberg werd ze toegelaten tot het Koninklijke Conservatorium van Den Haag waar ze onder andere les had van Gerda van Zelm. Hier behaalde ze haar diploma 1 fase klassieke zang.

In de regio is ze een veelgevraagde solist. Bij de Roosendaalse Operettevereniging vervult ze al een aantal jaren solistische rollen in oa. The Mikado, Viktoria und ihr Husar, Die Lustige Witwe en dit jaar de Zirkusprinzessin. Met het West Brabants Operakoor zong ze o.a. Petite Messe Sonelle van Rossini. Ook zong ze in concertant/scènische uitvoeringen van Carmen van Bizet en La Traviata van Verdi, beiden uitgevoerd door het Roosendaals Gemengd Koor. Met het Gemengd Koor Oosterheide zong ze Caecilliën Messe van Gounod en Aïda van Verdi.

Naast het klassieke repertoire zingt ze ook lichte muziek, als musical en pop. Met Stichting Klein Podium bracht ze de theaterproductie “Tussen Gisteren en Morgen” met muziek van Kurt Weill en teksten van Bertold Brecht. Momenteel heeft ze ook een soloprogramma met muziek van Weill. Tevens is Martine als zangdocente verbonden aan CVK ‘De Suite’ in Roosendaal.

Erik van Soelen
Studeerde piano aan het Brabants Conservatorium bij Liana Serbescu. Daarna kreeg hij les van Jan Wijn en volgende verschillende masterclasses bij onder andere Vitali Margulis en Michael Voskresensky. Hij is gespecialiseerd in liedbegeleiding en kreeg daarin les van Tan Crone en Michael Davidson. Als begeleider gaf hij concerten in Nederland, België, Duitsland en Noorwegen.

U bent op 26 april 2009  vanaf 14.00 uur welkom in onze Salon dell’Arte, aan de Roosendaalseweg 24, in Kruisland. Het concert begint om 14.30 uur. Reageert u snel, want het aantal plaatsen is beperkt. De entree bedraagt Euro 12,50 inclusief koffie, thee, een hapje en een drankje.

Met vriendelijke groet, namens de Stichting Dell’Arte, Jan en Lia van den Brand