Muzikaal programma met Max van Weegberg, Lia van den Brand. en Jack de Bie 
'Ode aan Fred'
Tekstschrijver, ver(her)taler
Fred Dannenburg studeerde wis- en natuurkunde aan de Rijksuniversiteit Utrecht en stond ruim dertig jaar voor de klas als docent wis- en natuurkunde. Afgezien van wat gedichten in zijn puberteit begon hij vrij laat met schrijven, zo rond zijn veertigste, vooral op aansporing van MAX VAN WEEGBERG, met wie de samenwerking nu al meer dan vijfendertig jaar duurt. Tot zijn eerste projecten behoren een aantal experimentele producties in opdracht van het toenmalige operagezelschap OPERA FORUM. Dit waren: DE MARKTOPERA, een straatopera in samenwerking met toneelgezelschap SATER, waarvan indertijd o.a. PETER DE BAAN en BRAM VAN DER VLUGT deel uitmaakten. Fred Dannenburg werkte veel voor en met amateurs en met combinaties van amateurs en professionals. Fred schreef in het kader van een kinderboekenweek een ‘KINDERBOEKENCANTATE’. Deze werd gebracht door het indertijd bekende kinderkoor DE WESSELTJES onder leiding van RINUS LUTTIKHUIS. Daarnaast schreef hij voor het Pop en Spelcollectief en het Antwerps gezelschap ‘Musical. Fred maakte deel uit van een schrijverscollectief rondom de Vlaamse troubadour. Voor dit collectief waren o.a. ook Willem Wilmink en ED LEEFLANG actief. Zowel op tekst- als op technisch gebied werd medewerking verleend aan een aantal experimentele producties waarbij film en theater gecombineerd werden,  zoals ‘De Kale Zangeres’ van Ionesco en ‘Tango’ van Mrozèk. Hij vertaalde alle ‘Galgenlieder’ van Christian Morgenstern. Als tekstschrijver en als theatertechnicus werkte Fred mee aan producties van Het Klein Muziektheater in Enschede. Daarnaast was hij actief als dichter. In een vijftal compilatiebundels van het Musisch Café Enschede is werk van hem opgenomen. Tevens leidde hij als hoofdredacteur (en de lay-out) het culturele tijdschrift voor Twente ‘OVER HET RANDJE’. De afgelopen jaren maakte hij vertalingen voor de Stichting Klein Podium in Roosendaal. Het eerste project was de opera ‘DIDO AND AENEAS’ van Henry Purcell waarvoor een proloog en enkele intermezzi geschreven werden. Daarna volgde ‘TUSSEN GISTEREN EN MORGEN’, een Kurt Weill productie. Er werd door Fred een hertaling en bewerking van de opera ‘DIE LUSTIGE WEIBER VON WINDSOR’ van Otto Nicolai naar een nieuwe Nederlandse versie: ‘JOHNNY FALSTAFF’ gemaakt. Voor de Stichting Dell’Arte hertaalde hij de opera ‘GIANNI SCHICCHI’ van Giacomo Puccini en schreef samen met Max van Weegberg een proloog.
 

 

Max van Weegberg: regisseur, zangerdocent en zanger.
Max studeerde operaklas aan de conservatoria Amsterdam en Tilburg, bij Jan Keizer en Leo Ketelaars. Hij gaf stemvorming aan jazzvocalisten op de Amsterdamse Hogeschool. Max was docent op de Musicalafdeling aan het Koninklijk Conservatorium Brussel. Hij regisseerde en ontwierp daar ‘De Brave Soldaat Schweig’. Hij was onder meer werkzaam als solist bij de Nederlandse Opera en Opera Forum. Daarnaast en daarna ontwikkelde hij projecten voor kleine theatervoorstellingen. Max was de oprichter en regisseur van het Klein Muziektheater te Enschede. Rollen in Çyrano, ‘Abe’ en ‘De Spooktrein’, lieten zijn affiniteit tot musical en modern muziektheater zien. Als liedzanger maakte hij indruk met zijn vertolking van Schubert’s ‘Winterreise’. Hij leende zijn stem aan de figuur Jethro in Steven Spielberg’s tekenfilm ‘The Prince of Egypt’. Ontroerend was hij in zijn liedprogramma ‘Monodwaas van licht’, waarin hij het publiek met zijn liederen en aangrijpende teksten meenam op zoektocht door zijn leven.

Lia van den Brand – Mezzosopraan
Lia studeerde solozang bij Max van Weegberg en  Ellen Bollongino. Momenteel wordt zij gecoached door Max van Weegberg. Zij zong in een bewerking van Fred Dannenburg en speelde onder regie van Max van Weegberg, Dido in ‘Dido and Aeneas’ van Henry Purcell, Mevr. Ford in ‘Johnny Falstaff’ naar ‘Die Lustigen Weiber von Windsor’ van Otto Nicolai. Lia deed mee aan een Kurt Weill programma bij Klein Podium. Zij zong en speelde La Ciesca In ‘Gianni Schicchi’ van Giacomo Puccini bij Dell’Arte.

Jack de Bie, pianist
Jack studeerde hoofdvak piano aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Janine Dacosta en Theo Bruins. Hij behaalde het eindexamen cum laude en ontving hiervoor tevens de grootste van de vier prijzen uit het Cuypersfonds. Na het Conservatorium volgde Jack de Bie meesterklassen bij onder andere Cyprien Katsaris, Youri Egorov en Eliana Rodriquez. Naast het geven van solorecitals is Jack de Bie een veel gevraagd en bekwaam zangbegeleider en kamermusicus. Jack de Bie vormt een pianoduo met de Nederlandse pianist/componist Nico de Rooij. Regelmatig voeren zij werken uit voor twee piano’s. Jack de Bie is de pianist van ‘Wiener Tradition’, een operette-ensemble, dat zeer succesvolle voorstellingen geeft in de kleine en grote theaters van het land.

U bent op 21 september 2008 vanaf 14.00 uur welkom in onze Salon Dell’Arte, aan de Roosendaalseweg 24, in Kruisland. Het concert begint om 14.30 uur. Reageert u snel, want het aantal plaatsen is beperkt. De entree bedraagt Euro 12,50 inclusief koffie, thee, een hapje en een drankje